Kinesiologi – Akademiet

Har du jetlag efter landingen i sommertid?

Vi har nu stillet vores fysiske ur om til sommertid, men vores organ ur halter måske stadigvæk lidt bagefter. Hver meridian har sin egen tid i døgnet på 2 timer, hvor meridianen er på sit højeste. Derfor kommer organ uret ud af sin rytme, når vi stiller uret om fra vintertid til sommertid eller omvendt til vintertid. Det samme sker, når vi rejser over tidszoner, og nyere forskning viser også, at det sker, når vi bliver lagt i narkose under en operation.

Vi kan stille organ uret, så det bliver lettere at vænne os til sommertiden på flere måder. Du kan også bare lave øvelsen, hvis du vil have mere energi

For at gøre det så enkelt som muligt, har vi valgt at lave denne øvelse enten kl. 9 morgen (eller på et tidspunkt mellem kl 9 og 11).eller kl. 21 aften. (eller på et tidspunkt mellem kl. 21-23). Har du lyst, kan du fint udføre begge øvelser, altså både morgen og aften.

Centralmeridianen:

Start med at massere følgende punkter med et fast massagegreb i ca. 1 minut på hvert punkt.(Venstre billede)  Hold derefter blidt på punkterne på hovedet med tommel og pege/langfinger på pandepunkterne og pege/langfinger på den anden hånd ovenpå hovedet.(Højre billede).    

CV NL for og bagCV NV     

Guvernør meridianen:

Massere følgende punkter med et fast massagegreb i ca. 1 minut på hvert punkt.(De to første billeder fra venstre). Hold derefter blidt på disse punkter på hver side af hovedet: (Billedet til højre)

NL. GVGV. NL bagGV NV

Denne øvelse kl. 9-11 om formiddagen: Milt meridian tid.

Massere punkterne i ca. 1 minut.(venstre billede).  Hold derefter blidt punkterne på hver side af hovedet  i ca. 1 minut: (højre billede).

Mi NL for og bagMi. NV

Afslut med at stryge miltmeridianen fra storetåens yderste neglepunkt, op over benet og kroppen til kraveben og ud under armen i hver side tre gange.

 

Miltmeridian

Denne øvelse mellem kl. 21-23. Triple warmer/endokrin meridian tid.

Massere disse punkter med et fast greb i ca. 1 minut: (de to første billeder fra venstre)

Hold derefter let med to fingre på disse punkter på hver side af hovedet i ca. 1 minut:

TW NLGV. NL bagNV TW

Afslut med at stryge triple warmer/endokrin meridianen tre gange først i den ene side, derefter i den anden fra ringfingerspids og opefter. Følg linjen på billedet:

TW meridian

Glædelig sommertid!

(Billederne er fra bogen: Touch for Health, by John Thie and Matthew Thie)

Skriv kommentar