Kinesiologi – Akademiet

Nyhedsbrev marts 2011

Nyhedsbrev marts 2011

NYHEDSBREV MARTS 2011

Redaktion: Kisser Bjerregård, Mette Pedersen, Birgitte Rasmussen og Birgit Nielsen

 

MARTS – EN FORÅRSBEBUDER.

For mange står marts som den første forårsmåned, hvor solen får lidt mere magt, og som den måned, hvor de første forårsblomster titter frem. Men kulden har stadig tag i os, og foråret lader måske vente på sig endnu en gang.

Marts er også jævndøgnsmåned – den 21.marts er solen kommet så højt op på himlen, at dag og nat er lige lange. Har det overhovedet nogen betydning for os, udover at det er dejligt at kunne nyde solens stråler mere og mere?

For nogle mennesker har jævndøgnsperioden stor betydning, og de sanser det kraftigere end andre. Nogle symptomer forværres hen over jævndøgnsperioden – f.eks. eksemer, og energierne er kraftigere i denne tid.

Vi er rytmiske væsener, og årets gang har sin rytme, som vi er en del af. Vi har en døgnrytme, en hjerterytme, en fordøjelsesrytme, en vejrtrækningsrytme osv. Vi er under indflydelse af rytmen i hele kosmos – vi er kort sagt et mikrokosmos af makrokosmos.

Dette kan også være en forklaring på, at nogle reagerer så kraftigt, når vi i marts måned også skal stille urene en time frem, fordi det bliver sommertid. Deres rytme bliver simpelthen forstyrret.

Du kan indstille din tid på denne måde. Lav øvelsen mellem 9 og 11 om formiddagen:

Massér punkterne for og bag på overkroppen. Se tegning herunder

 Nyhedsbrev_marts_2011_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det forreste punkt ligger i venstre side mellem 7. og 8. ribben, halvvejs mellem brystvorten og sidesømmen. Punktet kan være ret ømt.

Det bageste punkt ligger mellem 7. og 8. brysthvirvel på hver sin side af rygsøjlen. Punktet ligger ca. ud for spidsen af skulderbladet.

Hold på punktet over øret. Se tegning herunder.

 Nyhedsbrev_marts_2011_2

 

 

 

 

Stryg din miltmeridian 3 gange nedefra storetåen og op til ribbenene. Se tegning herunder

 Nyhedsbrev_marts_2011_3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voila – nu har du indstillet kroppens ur til den aktuelle tid. Du kan gentage øvelsen et par dage i træk, hvis du føler, du har behov for det.

EKSAMEN

Foråret varsler ikke kun solskin og længere og lysere dage. Eksamen lurer lige henne om hjørnet, hvad enten man går i folkeskolen, gymnasiet eller en anden højere læreanstalt. Så for nogle bliver foråret til ”det forsømte forår” – man opdager slet ikke, at det har været forår, for næsen har været begravet i bøgerne.

Eksamen er ofte forbundet med ekstra pres og stress, og det tærer på energien og overskuddet. Det er der heldigvis råd for. Enkle, men effektive energi-øvelser kan sætte energien i vejret, dæmpe nervøsiteten, hjælpe til at bevare overblikket – kort sagt få hjernen til at fungere på allerbedste måde.

Denne energiøvelse hjælper med at bringe følelserne i balance, stimulerer opmærksomheden, fremmer selvtilliden, fremmer ligevægt og balance, stimulerer åndedrættet og genopretter de elektromagnetiske strømme i kroppen, som ofte bliver forstyrret af arbejde ved computeren.

Nyhedsbrev_marts_2011_4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der findes mange flere energi-øvelser, der kan holde dampen oppe og samtidig holde hele systemet i ro, mens man kæmper sig igennem eksamens-perioden. Find inspiration på nedenstående billeder.

 Nyhedsbrev_marts_2011_5

 

 

.

 

 

Nyhedsbrev_marts_2011_6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyhedsbrev_marts_2011_7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyhedsbrev_marts_2011_8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovenstående tre øvelser er rigtig gode at lave sammen. De tænder kroppens elektriske system og bevirker et formidabelt samarbejde mellem højre og venstre hjernehalvdel og for- og baghjerne. Øvelsen kan med fordel laves flere gange hen over dagen. Det er godt at lægge bevægelse ind i eksamenslæsningen. Hjernen har brug for bevægelse, og disse enkle energiøvelser kan sagtens være en del af programmet.

Nyhedsbrev_marts_2011_9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyhedsbrev_marts_2011_10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At få øjne og hænder til at samarbejde hen over midtlinien – at gøre læsning og skrivning lettere samt at stimulere samarbejdet mellem højre og venstre hjernehalvdel.

Sæt hænderne sammen så de danner en lille trekant. Følg hele tiden trekanten med dine øjne men du laver ” liggende ottetal ” i luften.

 

 

KOST TIL EKSAMENS-PERIODEN

Det er heller ikke ligegyldigt, hvad der bliver puttet i munden, når hjernen skal arbejde på højtryk og yde det bedste, den har lært.

Det er fristende at lange ud efter colaen, chipsene og et stykke chokolade, men det holder ikke i længden. Hjernen har brug for hjerneføde.

Når vi i alle aldre skal præstere mentalt, især når vi skal lære nyt, lære at læse, læse til eksamen, og når vi føler os pressede, skal vores nervesystem og hjerne også have optimal næring. Sunde fedtstoffer til cellerne er et must og er forudsætningen for, at vi kan holde os i live. Problemet er ikke, at vi spiser for meget fedt, det er for manges vedkommende snarere, at vi spiser det forkerte og for lidt af de livsnødvendige essentielle fedtstoffer, omega 3, 6 og 9. Kirunalolie har vist sig at være en fremragende olie til bedre læring og adfærd. Den har en fedtsyresammensætning, hvor forholdet EPA/DHA er 4:1.

Skal der præsteres og laves lektier, studeres og reflekteres, skal vi undgå tilsætningsstoffer (e-numre) sukker, alle lightprodukter og koffeinholdige drikke. Det leverer et svingende blodsukker og dermed svingende humør og energiniveau. De tomme kalorier og koffein i cola, te og kaffe sætter også hjerne og nervesystem på overarbejde og gør os hyperaktive, så vi ikke kan sidde stille.

Grønt og frugt fyldt med kulhydrater, vitaminer og antioxidanter giver masser af energi og booster kroppens signalstoffer, som får ”cellerne til at danse”, så humøret stiger. Groft brød, der sørger for, at nervesystemet ”kører længere på literen”, får os til at være mere vågne, vand der transporterer næring ind i cellerne og skaffer affaldsstofferne ud af kroppen, renser hele systemet.

 

 

NÅR SUKKERTRANGEN MELDER SIG …..

Ja, så kan denne opskrift på chokolademousse måske redde dig fra at kaste dig over alt det usunde:

1 avocado

5 dadler

2 spsk. rå kakao (alm. kakao kan også bruges) – start evt. med 1 spsk. og smag til efter behov

½-1 banan

Lidt vand eller mandelmælk for at opnå den rette konsistens

Alle ingredienser kommes i en blender eller blendes med en stavblender.

Det tager 1 minut, og det smager himmelsk, og så er det fyldt med gode nærende ingredienser.

Inspiration: Caroline Fibæk, Raw Food.

 

TIDLIGERE NYHEDSBREVE

Fik du ikke vores tidligere nyhedsbreve? Fortvivl ikke. Nyhedsbrevene ligger på vores hjemmeside – www.kinesiologi-akademiet.dk – på forsiden. Du er altid velkommen til at videresende vores nyhedsbreve til andre interesserede.

FACEBOOK

KINESIOLOGI-AKADEMIET er kommet på Facebook, så når du alligevel er inde på Facebook, så søg på Kinesiologi-Akademiet, og hvis du ”synes godt om”, må du da gerne klikke på knappen. Tak.

Der vil også komme et direkte link på vores hjemmeside, når webmasteren har fået lagt det ind. Det er ikke så enkelt endda.

 

KURSUSKALENDEREN:

 

Marts 2011:

Aarhus søndag d.20.marts – Introduktionskursus i kinesiologi for zoneterapeuter, massører, akupunktører og andre alternative behandlere. Pris 1000 kr. Underviser Kisser Bjerregård

 

Odense d. 12.-13.marts – Kropsafbalancering 2. Pris 1600 kr. Underviser: Birgit Nielsen

Odense d. 19.-20.marts – Farveduft-kursus. Pris 2000 kr. Underviser: Mette Pedersen. Obs! D                      er kræves intet kendskab til kinesiologi for at kunne deltage. Se mere på hjemmesiden.

 

Brøndby / Havdrup d. 2. marts – intro kinesiologi til Kommunikation med den intelligente krop. Modul B for ikke-kinesiologer. Underviser: Mette Pedersen.

Brøndby / Havdrup d. 3.-6. Marts – Kommunikation med den intelligente krop. Modul B.           Pris: 4000 kr. Underviser: Mette Pedersen.

 

APRIL 2011

Århus d.2.-3. April – Shamanistisk Kinesiologi / Shamakinese 1. Pris 2000 kr. Underviser Mette Pedersen og Birgitte Rasmussen.

 

Odense d.2.-3.april – Kropsafbalancering / TFH 1. Pris 1600 kr. Underviser: Birgit Nielsen

Odense d. 9.-10.april – Kropsafbalancering / TFH 3. Pris 1600 kr. Underviser: Birgit Nielsen

 

Brøndby d.30.april – introduktion til kinesiologi. Underviser Mette Pedersen

 

MAJ 2011

Aarhus d. 14.-15. Maj – Shamanistisk Kinesiologi /Shamakinese 2. Pris 2000 kr. Undervisere: Birgitte Rasmussen og Mette Pedersen

 

Odense d. 30.april – 1.maj – Kropsafbalancering / TFH 2. Pris 1600 kr. Underviser: Birgit Nielsen

Odense d. 7.-8. Maj – Kropsafbalancering / TFH 4. Pris 1600 kr. Underviser: Birgit Nielsen

 

Kursusbeskrivelser og yderligere information på www.kinesiologi-akademiet.dk