Kinesiologi Akademiets logo

Denne artikel er bragt i Muskeltrykket december 2014. Muskeltrykket er foreningen Danske Kinesiologers medlemsblad.

Skrevet af Dorte Windahl Hansen (windahl@oncable.dk)

Kinesiologi studerende

Hej, jeg hedder Dorte, jeg er 42 år og i gang med kinesiologi uddannelsen. Jeg vil i det følgende fortælle jer lidt om min baggrund for at starte på kinesiologi studiet, hvordan jeg kom i gang, hvordan jeg bruger det i min dagligdag, og hvorfor jeg måske ender med at blive RAB godkendt DK kinesiolog.

Jeg arbejder til dagligt som pædagog i en vuggestue, hvor jeg nyder at se børn vokse og udvikle sig. Derudover er jeg uddannet motorikvejleder ved Anne Brodersen på Fyn 2010 og læringsstils certificeret ud fra Dunn & Dunns læringsstilsteori i 2009. Med disse uddannelser funger jeg som motorikvejleder i hele dagtilbuddet, og arbejder en dag om ugen med børn i alderen 0-6 år, som af den ene eller anden baggrund ikke trives eller udvikler sig som de skal. I 2012 startede jeg Windahl Motorik, en lille klinik som jeg kører ved siden af mit arbejde som pædagog, da jeg fandt, at behovet var større, end det jeg kunne tilbyde som ansat i det offentlige. I Windahl Motorik er der også flere forældre med skolebørn som kontakter mig med problemer omkring indlæring og koncentrationsbesvær.

Gennem mange års erfaring med børn og kendskab til deres udvikling, blev jeg nysgerrig på at lære mere om, hvordan jeg kunne hjælpe de børn, som ikke trives, og jeg var klar over, at der var en stor sammenhæng mellem krop og hjerne. Jeg tror på, at kroppen husker langt mere end vores hoved, og læring og udvikling i høj grad sker gennem kroppen. Jeg ser rigtig mange børn, som ikke trives, som har svært ved at koncentrere sig, som kommer til at bide og slå, og som ikke kan indgå i sociale relationer, har lavt selvværd og problemer med indlæring (- men heldigvis også rigtig mange børn som trives og har det godt J) Meget kunne jeg gøre for dem, ved at tage hensyn til deres læringsstilspræferencer og ved at give dem rammerne for motorisk udvikling og selvhjulpenhed, samt guidning af forældrene således at de kunne stimulere deres børn motorisk – men jeg ville gerne lære mere, jeg ville også gerne hjælpe dem, som ikke rykkede nok med denne hjælp.

I 2013 fik jeg i min søgen efter mere viden, på en eller anden måde googlet mig frem til, at der fandtes nogle bøger om hjerne gymnastik, og de lød som noget, der kunne bruges i min motorik tilgang til børn. Disse bøger kunne købes hos Birgit Nielsen, hvorfor jeg kontaktede hende for at købe dem. Hun fortalte hun var i Århus og undervise en dag i starten af 2013, og jeg kunne hente bøgerne der.

Her mødte jeg for første gang Birgit og Kisser fra Kinesiologi Akademiet og hørte for første gang om kinesiologi. Nå, men jeg skulle jo bare have de to bøger og så hjem igen. Jeg fik en folder med om KIK kurset, da den del om sanser og reflekser jo gik meget fint i spænd med min motorik. Hjemme i sofaen læste jeg folderen, og så lå denne nye viden ellers blot i mit baghoved, mens jeg arbejdede med hjernegymnastikbøgerne.

På dette tidspunkt døjede jeg også rigtig meget med mit helbred, i det jeg ikke kunne holde mad i mig, og min datter havde rigtig meget nældefeber. Så da kinesiologien havde ligget længe nok i min underbevidsthed, gav jeg mig til at undersøge, hvad det var, og hvad det kunne. I min verden lød det lidt som noget hokus pokus, som nok var lidt for ”langhåret” til mig J. Min nysgerrighed var dog vakt, og jeg kontaktede Kisser Bjerregaard for at høre mere. Hun inviterede mig til Åbyhøj en dag, hvor hun brugte en god time på at fortælle mig om, hvad kinesiologi var, og hvordan hun tænkte, jeg kunne bruge det i forhold til mine interesser rent arbejdsmæssigt. Det var meget spændende, meeen lidt skeptisk har man jo lov at være. Så jeg spurgte, om hun troede, hun kunne hjælpe mig med mit helbred og min datter med nældefeber – for kunne hun det, kunne jeg jo både se og mærke, at det virkede. Det troede hun godt, hun kunne, så det skulle prøves. Jeg fik bestilt tider til os begge i foråret 2013, og ja, jeg bliver nødt til at sige det højt – det var en vild oplevelse, for det kunne jo noget! Hen over sommeren blev vi begge to vores skavanker kvit, og fik en helt ny energi foræret, det var så dejligt.

Efter at have prøvet det på egen krop var jeg solgt, det måtte jeg lære, så jeg kunne hjælpe min egen familie, samt alle de børn jeg har i hænderne hver dag. Min store interesse var/er stadig hvordan motorikken påvirker barnets trivsel, udvikling og læring og derfor tilmeldte jeg mig KIK kurset (Kommunikation med den intelligente krop). Jeg startede på dette kursus sammen med 5 andre i efteråret 2013, jeg var spændt og lidt nervøs da de andre 4 kursister alle havde taget den del af kinesiologi uddannelsen som hedder TFH. Men selv om jeg aldrig havde prøvet at muskelteste før og en ny verden skulle indtages, gik det faktisk rigtig godt.

Det var en rigtig spændende start, og mit hoved var helt fyldt – ny teori og viden, arbejde med sig selv og en lille usikkerhed på om det nu virkelig kunne passe, at jeg, som helt tilfældigt kom ind fra gaden, kunne lære kinesiologi. Ikke blot lære teorien men også lære at forstå den og give afbalanceringer til andre.

KIK kurserne var fordelt over otte weekender hen over efteråret 2013 og foråret 2014. En dygtig underviser og skønne medkursister, der alle brændte for det alternative med hver deres indgangsvinkel til det, fik hjulpet mig godt på vej. Kombinationen mellem teori og praksis var rigtig godt, og ingen spørgsmål var for dumme til at stille.

De første to weekender gik med Modul A: Introduktion til kinesiologi, hjerneintegration og muskler. Her arbejdede vi meget med hjernegymnastik, hvordan den kan bruges til at afbalancere krop og hjerne, hvordan den påvirker vores evne til at lave velkoordinerede bevægelsesmønstre, og jeg lærte at muskelteste.

De næste to weekender var modul B: Sanser, sprogligt udtryk, dominansprofiler, reflekser og centrering. Lige præcis det område der havde motiveret mig til at lære kinesiologi. Det gav så meget mening for mig, og en dybere forståelse af hvorfor det for nogle er rigtig svært at lære og lege, at gro og vokse. Det var dejligt at kunne gå hjem efter kun fire weekenders undervisning og synes, at nu kunne jeg hjælpe de børn, jeg har mellem hænderne på en ny måde. Efter fire weekender begyndte jeg at tage klienter ind, så jeg kunne øve mig. Jeg startede med at teste og afbalancere unge og voksne – turde endnu ikke muskelteste børn.

Spændene var det jo, og jeg fortsatte med Modul C: Følelser og energimæssige reaktioner, essenser, genetisk og strukturel energi flow samt ophobninger, og Modul D: Chakra. Her lærte jeg om, hvordan fødevarer og ting i miljøet energimæssigt påvirker os, og hvordan jeg kunne afbalancere det. Det vil sige, nu forstod jeg også lidt af den afbalancering, jeg selv havde fået af Kisser i foråret 2013, og jeg kunne nu hjælpe andre, som af den ene eller anden grund gik rundt og havde det skidt pga. det, de spiste eller døjede med en allergi. På chakra kurset lærte jeg om de syv hoved chakra. Den del at KIK er nok stadigvæk i den kategori, jeg kalder lidt ”langhåret”. Jeg må dog erkende, at selv om jeg synes det er lidt svært at forstå med mit hoved, at det kan have en effekt at vugge et chakra, så har jeg nu mærket på egen krop, hvor kraftfuld en virkning chakra afbalancering har – det kan kun anbefales.

Efter det sidste modul i KIK var det tid til eksamen, og jeg var nu klar til/havde mod på at afbalancere et barn. Det var en lille adaptivdreng på 3,5 år, der havde brug for hjælp til at kunne koncentrere sig og fordybe sig i legen. Jeg testede ham gennem mor, dvs. mor var surrogat for drengen, og drengen var slet ikke tilstede. Det var en rigtig god oplevelse, og det havde en helt utrolig positiv effekt på drengen. Det tog kroppen 14 dage at regulere sig, hvilket vi også havde testet frem. I denne periode havde han det rigtig svært og flakkede rigtig meget rundt, men derefter var det en dreng, der knyttede venskaber og kunne fordybe sig i leg og aktiviteter.

Sidenhen har jeg testet og afbalanceret børn helt ned til 3 mdr. men også unge mennesker med indlæringsproblemer og voksne med stress eller mangel på energi. Det vidunderlige ved kinesiologi (måske specielt som ny udøver af kinesiologien) er, at der aldrig dukker noget op i en afbalancering, som du ikke kan klare sammen med din klient. De ord gav Kisser os med på vejen mange gange undervejs i uddannelsen, og jeg er sikker på, det passer. Når du er klar til at give kinesiologi, så kommer klienterne også, og når du er klar til at give chakra afbalanceringer, så kommer det også – og det gjorde det minsandten i sommeren 2014 for mig.

En veloverstået eksamen og nu troede min mand, familie og venner, jeg var færdig med kinesiologi og uddannelse. Mange havde prøvet en behandling og haft en god oplevelse, så hvorfor skulle jeg lære mere? Jeg selv derimod havde fået øjnene op for, hvor meget mere jeg kunne lære, og som jeg gerne ville lære. I april 2014 var jeg derfor på et endags kursus om sanser og kinesiologi. Her underviste Susanne Rud i, hvordan man laver en sanseprofil, og derefter kan lave en afbalancering af den med kinesiologi – super brugbart i forhold til min uddannelse. Jeg var også på kursus i klinikdrift hos Karsten Munk lige inden sommerferien, og her fik jeg nogle gode idéer til, hvordan jeg kunne få bedre gang i egen klinik, men fik også sat nogle tanker i gang med hvornår det rigtige tidspunkt ville være for mig.

Sommeren gik, og jeg havde mange klienter i mine hænder, og mit behov/min nysgerrighed for næste kursus var stort. I august 2014 startede jeg på Kropsafbalancering TFH 1-4 med Birgit som underviser. Her sad jeg så sammen med Miamaja (hun kom med på KIK lidt senere end mig) og var spændt, men rolig. Vi havde begge to taget KIK som det første og havde jo lært at muskelteste, mens de andre på holdet var helt nye inden for kinesiologi verden. Dette kursus er for alle, der har lyst til at skabe og vedligeholde sundhed i sig selv og deres familie samt har lyst til at kunne hjælpe sig selv og andre til et bedre liv og helbred. Super spændene og hvor var der mange små brikker i mit kinesiologi puslespil, der faldt på plads ved at have to kinesiologi kurser.

Jeg har netop i dag været til eksamen i TFH, og da jeg kom hjem og skulle fortælle om min dag, er disse ord nok de mest sigende: ”Det har været en super dag, det gik godt, jeg bestod. Men det bedste, det er faktisk lidt svært at beskrive, det er bare så dejligt at hjælpe andre/give dem en god oplevelse, og samtidig bliver jeg så glad og kommer meget i balance med sig selv, når jeg arbejder med kinesiologi J”. Det er svært at forklare, men jeg kan kun anbefale dig at prøve det. Jeg er sikker på, at alle der har lysten, kan lære det, og at de vil opleve den samme personlige gevinst.

Jeg har nu både fået en værktøjskasse, hvor jeg kan hjælpe med alle de små dagligdags skavanker, jeg selv og andre går rundt og døjer med, men jeg har også en stor værktøjskasse at lukke op for, hvis der skal arbejdes med de ting, der måske ligger lidt dybere i vores bevidsthed, underbevidsthed og kropbevidsthed.

Den store værkstøjskasse er dog stadig fyldt med mange skjulte og endnu ukendte rum, og dem er jeg nødt til at undersøge, lukke op og fylde i. Jeg har så stor en lyst til at lære mere, uden jeg dog har travlt. Det er skønt at være startet på en uddannelse, som kan stykkes sammen i netop det tempo, som passer den enkelte. Lige nu ved jeg, at jeg gerne vil lære mere om sanser og reflekser, om meridianer og metaforer. Fysiologi og anatomi må nok også fyldes i kassen. Jeg vil dog også have tid til at øve mig og have mig selv med i det, så tiden er ikke afgørende – og jeg føler mig ret sikker på, at jeg om 2, 5 eller 10 år er DK- Kinesiolog RAB. Kinesiologi bliver en livsstil i ordets positive betydning, når først uddannelsen er startet.